Ak sa snažíte nájsť aspoň jeden dôvod, prečo by ste mali mať radi jeseň, predstavte si krásne čižmy, ktoré sú na leto príliš teplé. Alebo kabátiky, v ktorých ženy vyzerajú tak skvele. Jeseň je totiž často synonymom niekoľkých negatív, no niečo pozitívne sa predsa nájsť musí. Aj to, že jesenná chrípka nás môže obísť. Ako?

Táto vírusová infekcia, ktorá napáda hlavne horné dýchacie cesty, sa vyskytuje na celom svete. Jeseň je obdobie, kedy sa rýchlo šíri. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie, na severnej pologuli postihuje každoročná chrípková epidémia približne 5 až 15% populácie.

Vo všeobecnosti nespôsobuje vážne komplikácie, ale je jedným z hlavných dôvodov návštevy lekára, absencie vyučovania alebo práceneschopnosti. Nemusíte sa však zamykať doma a stráviť jeseň v izolácii. Povieme vám, ako na imunitu proti chrípke.

Odporúča Svetová zdravotnícka organizácia

Chrípkové vírusy sa prevažne šíria z človeka na človeka kvapôčkami vylúčenými dýchacími cestami, ktoré vznikajú vtedy, keď infikovaná osoba kašle alebo si kýchne. Môže sa tak stať aj prostredníctvom kontaminovaných rúk a povrchov.

Aby sa znížil prenos, ľudia s príznakmi infekcie dýchacích ciest by si mali udržiavať svoju vzdialenosť od ostatných a mali dobrú hygienu dýchacích ciest, aby zabránili prenosu kvapôčok. Ľudia by si pri kašľaní alebo kýchnutí mali prekrývať ústa a nos a pravidelne si umývať ruky. (Zdroj: Svetová zdravotnícka organizácia (WHO), Regionálny úrad pre Európu)

Očkovanie - áno či nie?

Na tento spôsob efektívnej obrany proti chrípke existujú rôzne názory. Očkovanie dokáže zabrániť ochoreniu alebo závažným následkom ochorenia. Musíte ho robiť každoročne, pri plnom zdraví. Problémom môže byť, ak sa nakazíte iným typom vírusu alebo iným kmeňom, ktorý sa vo vakcíne nenachádza.

Odborníci diskutujú aj o mýtoch, ktoré ohľadom očkovania kolujú. V zásade však očkovanie odporúčajú.

Ľadové medvede

Okrem sympatických zvierat s bielou kožušinou sú pod týmto menom známi aj otužilci, ktorí sa vrhajú do studených vôd a plávajú v nich ako uprostred leta. Otužovanie je jedným zo spôsobov, ako organizmus pripraviť na záťaž a spraviť ho odolným voči chladu. V domácich podmienkach postačí postupné otužovanie chladnou vodou. Telo si začne zvykať a vaše šance proti chrípke sa zvýšia.  

Vitamínové bomby

Veľmi chutným spôsobom, ako sa chrípke vyhnúť, je naservírovať si pestrú paletu vitamínov. Zdravá a vyvážená strava je kľúčom k dobrému zdraviu, preto by mala byť súčasťou našich životov počas celého roka. Problémom býva, že chladné počasie a čoraz dlhšie večery nás často nechávajú túžiť po rôznych potravinách.

Smoothie je vždy skvelý spôsob, ako doplniť vitamíny, vajcia alebo ovsená kaša sú dokonalé, ak hľadáte teplé a zdravé raňajky.

Protichrípkový koktail vitamínov by mal obsahovať vitamíny C, D, B2, B6, Vitamín D, Echinaceu, Zázvor, selén, zinok.

Vitamín C

Vitamín C nezabráni prechladnutiu, ale znižuje jeho dĺžku a závažnosť. Niektoré štúdie ukazujú, že vitamín C môže skrátiť trvanie chrípky až o 24 až 36 hodín.

Zinok

Doplnenie zinku do organizmu môže byť rovnako skvelou prevenciou. Ak vás však už chrípka skolila, nezúfajte. Analýza klinických štúdií z roku 2015 zistila, že zinok pomáha znižovať dĺžku prechladnutia, ak sa užíva do 24 hodín po začatí príznakov. Výskum tiež zistil, že zinok funguje ako prevencia proti chrípke u ľudí, ktorí ho užívali v priebehu približne piatich mesiacov.

Zázvor (Ďumbier lekársky)

Trvalka je obľúbená najmä v jesennom a zimnom období, kedy si z nej mnohí pripravujú čaj. Zázvor nielenže funguje ako skvelá prevencia, ale ak už chrípka prepukla, efektívne podporuje liečbu chrípky. Prirodzene bojuje proti nevoľnosti a zvracaniu, dokonca sa často používa na potlačenie následkov chemoterapie.

Uvedené vitamíny, minerály a bylinky obsahuje aj Zenvia Imunites, výživový doplnok na podporu imunitného systému. Napomáha udržiavať prirodzenú imunitu a podieľa sa aj na odstraňovaní psychického a fyzického stresu či chronickej únavy.

Čaje s obsahom prospešných byliniek

Recepty starých materí nie sú na zahodenie najmä vtedy, keď dokážu účinne zatočiť s problémami, ktoré nás trápia. Pri výbere treba zvoliť také, ktoré pôsobia priaznivo na dýchacie cesty a prirodzenú obranyschopnosť organizmu. Zmes tradičných bylín v Čaji na prechladnutie by mala obsahovať:

  • Mätu priepornú - podporuje prirodzenú imunitu a zdravý spánok, má vysoký obsah vitamínov: A, B1, B2, B6, C a minerálov: železo, vápnik, draslík, horčík
  • Skorocel kopijovitý - prispieva k zdraviu dýchacích ciest, stimuluje vykašliavanie hlienov, spôsobuje úľavu pri podráždení hrdla a hlasiviek, stimuluje rýchle vylučovanie toxínov z organizmu
  • Bazu čiernu - má príjemnú vôňu a chuť, podporuje prirodzenú obranyschopnosť tela, detoxikáciu tráviaceho traktu od toxínov a odhlieňovanie
  • Rebríček obyčajný - podporuje prirodzenú imunitu, zvyšuje fyziologickú odolnosť organizmu, prispieva k zdraviu dýchacích ciest, spôsobuje úľavu pri podráždení hrdla a hlasiviek, prispieva k lepšej kvalite spánku.

Aj keď je chrípka zvyčajne mierna a nekomplikovaná a väčšina ľudí sa zotaví bez lekárskej liečby, prevenciu netreba podceňovať. Infekcia spôsobená chrípkou môže totiž príležitostne spôsobiť vážne ochorenie a smrť. Týka sa to najmä starších osôb, tehotných žien, veľmi malých detí a osôb s určitými ochoreniami (chronické srdcovo-cievne ochorenia, choroby pľúc, obličiek, pečene, krvi alebo metabolické ochorenia či oslabený imunitný systém).

Nájdite ten svoj spôsob a zakročte proti nej včas.

Mohlo by vás zaujímať: