pamäť

Rovnako ako je možné si podporiť zdravie celého tela alebo jednotlivých jeho systémov, či orgánov, tak je možné si pomôcť zlepšiť aj svoju pamäť. Dá sa to jednak pomocou vhodných potravín alebo aj niektorými aktivitami a činnosťami. Mať dobrú pamäť je dôležité v každom veku. Žiaľ s pribúdajúcim vekom je viac než isté, že sa jej kvalita bude zhoršovať. Aj preto by sme mali dbať aj na neustále precvičovanie a trénovanie mozgu. Okrem toho je dôležité aj vhodné stravovanie a zloženie stravy. Ako teda znie 7 účinných a jednoduchých spôsobov na zlepšenie pamäti?

1. Konzumáciou morských plodov a rýb

Plody mora na pamäť? Áno, je to tak. Sú bohaté na stopový prvok zinok. Nedostatok zinku môže zapríčiniť nemalé ťažkosti s krátkodobou pamäťou. Jeho optimálnu hladinu je možné si zabezpečiť pravidelnou konzumáciou morských rýb, ustríc alebo ďalších plodov mora.

2. Konzumáciou proteínov

Proteíny v tele vplývajú na pamäť a mozog veľmi podnecujúco. Zabezpečujú nám dokonalú ostražitosť aj po duševnej stránke. Môžeme ich konzumovať jednotlivo alebo aj v spojitosti so slabšou stravou. Pozor na vysoký príjem tukov, pretože tie naše telo bude tráviť veľmi dlho a navyše zaťažujú aj myslenie. Budeme márne čakať, že po výdatnom ťažkom obede či večeri nám to bude myslieť lepšie ako keď sme hladní.

3. Konzumáciou ovocia (tmavého hrozna, čučoriedok, sliviek a jabĺk)

Práve ovocie a z neho najmä tmavé hrozno, čučoriedky, slivky a jablká, nespomíname vôbec náhodne. Tento druh tmavého ovocia obsahuje látky antocyníny, ktoré sfarbujú ovocie na tmavo. Mozog tieto látky dokáže pohotovo vstrebať, čím pomáha zlepšovať pamäť a poznávanie (zistenia dokázali profesori z univerzity Tufts). Podobný vplyv má aj farbivo obsiahnuté v černiciach, slivkách a v červenej kapuste. Okrem toho v oblasti zlepšovania pamäte dokonale poslúžia aj čerstvé jablká, ktoré obsahujú zase výživný antioxidant, chrániaci ľudský mozog pred rozličnými poškodeniami a chorobami (napríklad aj pred zákernými chorobami ako sú Parkinsonova či Alzheimerova choroba).

4. Cibrením pamäte krížovkami a hlavolamami

Nepodceňujte sa, predsa lúštenie krížoviek zvládne každý a príjemne si pri nich oddýchnete. Chce to síce nájsť si na ne dostatok času, ale určite to zvládne každý. Okrem toho každý druh krížovky vyžaduje používanie “mozgových závitov” a aj pamäte tiež s logikou. Takže na najbližšej zábavnej akcii si zahrajte aj niektorú zo spoločenských hier, kde sa vyžaduje logika, napríklad pri lúštení hlavolamov alebo iných druhov hier.

5. Pravidelným čítaním

Je jedno, čo čítate, hlavne čítajte. Rátajú sa aj internetové články (napríklad aj v našom magazíne), dobrá poučná alebo romantická kniha, noviny, časopisy alebo čokoľvek iné, čo obľubujete. Dôležité je, aby ste čítali veľa a pravidelne. Pomôžete tak okrem iného aj svojmu mozgu a pamäti. Isto sa vám poďakujú a vy zistíte, že vám neskôr poslúžia lepšie. Zistilo sa totižto, že pravidelné čítanie viackrát v týždni, účinne eliminuje nebezpečenstvo vzniku demencie vo vyššom veku až o 33 percent. Takže všetci tí, čo zabúdate pravidelne čítať, majte sa na pozore!

6. Meditáciou a dokonalým pokojným relaxom

Myseľ v pokoji je dostatočne uvoľnená a rovnako podporuje lepšiu sústredenosť a zároveň aj pamäť. Najviac, čo mozgu a pamäti neprospieva, je veľa stresových stavov a povinností (najmä ak sa usilujeme robiť veľa vecí súčasne, to nás vyčerpáva najviac). Pomocou meditácie sa naučíme všetci vyššej pozornosti v určitej chvíli (danom momente).

7. Cvičením, napríklad aerobiku

Aérobne cvičenia pomáhajú mozgu aj lepšej pamäti, sústredenosti a tiež aj kontrole nad sebou. Nemyslite si však, že cvičiť bude stačiť iba pár minút do týždňa. Je potrebné cvičenie plne etablovať do svojho denného režimu, aby ste konečne pocítili celkovú zmenu k lepšiemu.

Ako si vy zlepšujete svoju pamäť a činnosť mozgu? Dajte o tom vedieť ostatným čitateľom v diskusii pod článkom.