strata energie

Pociťujte pár dní dozadu, že vám chýba energia? Budíte sa na začiatku nového dňa unavení, vyčerpaní s nedostatokom energie? Nemáte chuť pustiť sa do niečoho, ako ste to mali vo zvyku predtým? Možno to bude prechodným obdobím, možno je problém niekde inde. Pozreli sme sa na zopár vecí, ktoré uberajú človeku najviac energie a spôsobujú únavu a vyčerpansoť. Zisťovali sme viac, prečo nám ubližujú a ako s únavou a stratou energie čo najlepšie zabojovať. Ak chcete vedieť viac, čítajte článok až do konca.

Pravda je taká, že celý náš život vyžaduje množstvo energie. S únavou sa nedá žiť život plnohodnotne. Každý z nás veľmi dobre vie, aké ťažké je fungovať s únavou a vyčerpanosťou, hoci len jeden deň v práci, doma alebo škole. Častý stres, depresie, domáca práca a povinnosti dokážu narobiť veľmi veľké škody v súvislosti s našou energiou. Výsledkom je ako inak silná vyčerpanosť, malátnosť a málo energie. A ktoré veci nám teda ubližujú najviac?

1. Málo vody v organizme …

Je to už raz tak. Rýchle tempo počas dňa častokrát spôsobuje, že vypijeme a prijmeme do tela veľmi málo tekutín (vody). Niekedy nemáme ani čas na to pomyslieť. Ibaže telo je také múdre, že nám dáva najavo, že niečo nie je v poriadku. Ak už pociťujeme dehydratáciu, čiže sme smädní, už je neskoro. Piť musíme pravidelne, aj keď nepociťujeme smäd. O dôležitosti a význame vody pre naše telo a orgány v ňom, netreba zvlášť písať viac. Až viac ako 70 percent nášho tela je tvorená z vody a tá je primárnou zložkou každej bunky v ňom. Vodu dostávame von z tela najmä pri náročnejšej fyzickej aktivite potením, močením, dýchaním, stolicou a podobne. Pokiaľ budeme zabúdať dopĺňať vodu pravidelne do tela a budeme o ňu prichádzať, častá dehydratácia tela nás neminie. Jedným z prejavov môže byť práve spomínaná vyčerpanosť (únava) a nedostatok energie. O optimálnej dávke vody počas dňa sa toho napísalo veľmi veľa. Jedny štúdie odporúčajú pre dospelého človeka vypiť jeden a pol až dva litre tekutín (vody), iné zase tvrdia, že je potrebné vypiť až tri litre vody za deň. Ako ste na tom vy?

2. Málo “aktívneho” odpočinku …

Žijeme život, kedy na nič nemáme čas. Bohužiaľ, je to tak. Uprednostňuje často svoje povinnosti v práci, mimo nej, všetko ostatné a nakoniec zisťujeme, že na “aktívny” relax a odpočinok nikdy nezostáva čas. Práca, práca a stále len práca. Žiadny oddych a keď aj nejaký je, tak skôr pasívny. A ten prehlbuje našu vyčerpanosť a únavu. Je na škodu nedopriať si práve aktívny relax počas dňa, pretože ním lepšie a účinnejšie zvládneme svoju vyčerpanosť a únavu (napomáhajú tomu endorfíny, ktoré sa pri cvičení a pohybu veľmi rýchlo uvoľňujú do tela a zlepšujú náladu).
Aktívny relax v podobe dostatku pohybu a cvičení je viac ako potrebný a prospešný pre nabitie tela novou energiou. Dôležitá je pravidelnosť a chuť. Len takto môžeme účinne eliminovať pocity únavy, vyčerpanosti a vyhorenia.

3. Zlé vplyvy okolia …

Veľa práce, to je aj viac povinností a možných problémov. Celý tento proces na nás vplýva veľmi nevhodne, ba až frustrujúco. Každá jedna aktivita, činnosť, ktorá nás nebaví a nerobíme ju s chuťou, nám odoberá energiu. Na druhej strane práve aktivity, ktoré nás tešia, nám dodávajú nové dávky energie a ďalších motivačných stimulov.
Značným podnecujúcim prostriedkom je uznanie našich kvalít druhou stranou. Kritika a vyčítanie však majú skôr opačný efekt a dostanú každého do nepríjemných, ba až stresujúcich stavov, ktoré vždy odoberajú (a aj vždy budú odoberať) množstvo energie.

4. Nevhodná strava …

Ako sa stravujete? Uprednostňujete veľa cukru v potrave, množstvo kofeínu v káve alebo aj v energetických podporných nápojoch, len aby ste vládali viac? Ono to aj účinkuje na krátky čas, no potom je potrebné telu dodať ďalšie dávky týchto látok. Je to aj váš prípad?
Nehovoríme, že by ste kávu mali obmedziť úplne, ale skôr si ju dať v lepšom čase (najlepšie na desiatu, nie hneď ráno) a v optimálnom množstve (maximálne dve až tri šálky kávy za deň). Dôležité je prijať počas dňa a hlavne v pokoji dostatočne výživný obed, ktorý si vychutnáme. Toto je pre celkovú energetickú pohodu nesmierne prospešné.

5. Choroba

Netreba asi zvlášť predstavovať stavy, čo práve vážna choroba dokáže narobiť s našou psychikou a energiou. Svoj osud nepoznáme vopred, nedokážeme ho ovplyvniť a preto musíme vždy prijať realitu tak, ako nám ju sám pán Boh pripravil.
Ono niekedy stačí len bežné prechladnutie, no v spojitosti s vysokým pracovným nasadením a stresom, dokáže veľmi rýchlo položiť naše telo až “do kolien”. Výsledkom je slabé telo bez energie, s vysokými dávkami vyčerpanosti a nízkej chute do života. Raz darmo, žijeme rýchly a uponáhľaný život, ktorý prináša so sebou aj veľa takýchto nepríjemných rizík.
V tomto smere je potrebné sa zamerať na dostatočný prísun vitamínov (najlepšie konzumáciou čerstvého ovocia a zeleniny alebo výživových doplnkov – len v tých na prírodnej báze), tiež minerálnych látok, stopových prvkov a ďalších zdraviu prospešných a telo ochraňujúcich látok. Nezabúdajme aj na veľmi dôležitý odpočinok.

6. Dokonalosť a perfekcionizmus

Snažíte sa za každú cenu mať všetko dokonalé? Byť dokonalým zamestnancom, pracovníkom, rodičom, milencom a športovcom? Verte či nie, ale byť dokonalým perfekcionistom, ktorý má prehnané očakávania a ciele, môže veľmi škodiť. Hlavne čo sa týka energie. Život takéhoto človeka je plný stresu, napätia a tlaku. Všetky tieto faktory vedú k jednému – zvyšujú vyčerpanie a odoberajú značné dávky z celkovej energie. Je čas zvoľniť, ak trpíte týmto “syndrómom dokonalosti” aj vy. Pomôcť môže aj určovať si dosiahnuteľnejšie ciele a hlavne v krátkodobom intervale s pravidelnou kontrolou ich dodržiavania a napĺňania.

Ak nepomôžu zmierniť vaše súčasné stavy s úbytkom energie a únavou predložené tipy v článku, tak zaručene pomôže prísun prírodných výživových doplnkov na energiu v tabletách, ktoré obsahujú množstvo prospešných látok na eliminovanie stavov vyčerpanosti a únavy a na druhej strane dodávajú nový prísun energie do ďalších dní.

Mohlo by vás zaujímať